Usuario: Anónimo   Ingresar
   
VICERRECTORÍA DE INVESTIGACIÓN  
Código:

PROY0097-2024

Título:

Los modelos de evaluación y la mediación pedagógica y su relación con el rendimiento académico

Resumen:

La investigación se centra en visualizar por medio de las metodologías utilizadas por las diferentes cátedras las forma de evaluación antes y después de la pandemia, si hubo cambios significativos en el modelo de evaluación y cuáles han sido los porcentajes de aprobación y de reprobación

Modificar información
Abstract:

This research analyzes the evolution of students' academic performance in subjects that have historically shown difficulty in their respective approval before the Covid 19 Pandemic, in students of the Business Administration degree at the State Distance University. The Pandemic forced a transition and rapid changes to continue offering the various subjects, which generated modifications in both teaching methods and evaluation models. The methodology used combined a quantitative and qualitative analysis regarding approval rates, instruments such as the academic records of the university were used, and surveys were also applied to teachers to collect information on changes in pedagogical and evaluation practices. The results showed changes in pedagogical mediation and evaluation, which were more focused on the compression and application of knowledge and not on memorization. This approach directly impacted academic performance, reflecting a significant impact on the passing rates of the subjects under study. The study also highlights the importance of teaching support and the use of technological resources that facilitate learning in the distance education model, however, some challenges or opportunities for improvement within the process are identified

Palabras clave:

Rendimiento académico, modelos evaluativos, mediación pedagógica, educación a distancia

Keywords:

Academic performance, evaluation models, pedagogical mediation, distance education

Estado:

Activo

Fecha inicio:

30/1/2024

Fecha finalización estimada:

31/8/2024

Unidad investigación:

Escuela de Ciencias de la Administración

Área de conocimiento:

Ciencias Sociales

Línea de investigación:

Contribución científica a la educación a distancia en el aprendizaje

Objetivo socio-económico:

Estructura y relaciones sociales

Objetivos de Desarrollo Sostenible:

-Educación de calidad, -Trabajo decente y crecimiento económico

Beneficiarios:

Profesores, estudiantes,Coordinadores de Cátedras y programas, profesionales en el área. A la dirección y tomadores de decisiones institucionales

Investigadores
NombreContactoRolJornada
Chan Castillo Helene hchang@uned.ac.crPrincipal1/8 de tiempo
Ulate Soto Ilianaiulate@uned.ac.crPrincipal1/8 de tiempo
 
 
 
Derechos Reservados. UNED. Costa Rica