Usuario: Anónimo   Ingresar
   
VICERRECTORÍA DE INVESTIGACIÓN  
Código:

PROY0002-2018

Título:

Experimentos sobre la promoción del emprendimiento, innovación y STEAM, en ambientes innovadores de aprendizaje y creación.

Resumen:

Promover la innovación y el emprendimiento con base en prototipos es propio de las nuevas dinámicas científicas y económicas. Permite impulsar proyectos de bajo costo y alto impacto. Los prototipos se convierten en el puente entre la investigación y la innovación.

Modificar información
Abstract:

Promoting innovation and entrepreneurship is not only a goal embodied in the UNED's institutional policy guidelines, it is a basic aspiration for fulfilment life in the new economy environment and a strategy to take advantage of the opportunities of the new economy, especially for UNED students, young people seeking vocational guidance,women and girls. The leadership of the UNED is built with rigorous academic exercises that test the boundaries of traditionally used strategies. In this case, it is experimented with new populations, strategies, contents and technologies. The theoretical relevance of the project is based on the dynamics of action research that will allow to define possible contributions or theoretical constructions from the bases or from practice. The methodological relevance is strengthened with the processes of design thinking. The three experiments are: • Experiment with next generation learning environments (NGDLE) geared to deep learning, promoting the culture of innovation and access. (New Media Consortium, 2017) • Experiment with games in virtual reality to promote entrepreneurship and innovation with young people. • Experiment with virtual reality games to promote girls' interest in science, technology, intrepreneurship, engineering, art and mathematics. In summary, the experiments are a bridge between research, teaching, extension and production in the framework of entrepreneurship and innovation with the intention of contributing to opportunities for populations that tend to be excluded from the benefits of economic growth.

Palabras clave:

Realidad virtual, innovación, educación, emprendimiento, STEM, STEAM, PYME, mujer

Keywords:

Virtual reality, innovation, entrepreneurship, STEM, STEAM, education, game

Estado:

Activo

Fecha inicio:

01/01/2017

Fecha finalización estimada:

01/12/2019

Unidad investigación:

OMIPYMES

Área de conocimiento:

Ciencias Sociales

Línea de investigación:

Aportes para la resolución de problemas que afectan a los grupos de personas en condiciones de vulnerabilidad en Costa Rica.

Objetivo socio-económico:

Estructura y relaciones sociales.

Beneficiarios:

Primera etapa: niñas de escuelas públicas aliadas o cercanas a la UNED. Segunda etapa: niñas de escuelas púbicas de Costa Rica. Tercera etapa: niñas escolares con acceso a internet (cuando esté disponible en las tiendas de Google y Apple)

Investigadores
NombreContactoRolJornada
Bermúdez Vargas Katherinekbermudez@uned.ac.crPrincipalTiempo Completo
Brenes Bonilla Lizettelbrenesb@uned.ac.crPrincipalTiempo Completo
Fallas Araya Victor Hugovfallas@uned.ac.crPrincipalTiempo Completo
Productos
TipoDescripciónDetalleURL
Parcial1 INFORME PARCIAL  
Final1 INFORME FINAL  
Artículo científico1 ARTÍCULOS CIENTÍFICOS  
Libro1 LIBRO  
Audiovisual1 MATERIAL AUDIOVISUALMULTIMEDIA 
Objeto de aprendizaje3 PROTOTIPOS  
ParcialInforme parcial de avance prototipo video juego y otros  
 
 
 
Derechos Reservados. UNED. Costa Rica